Als ondernemer van een (startend) bedrijf met enkele tot tientallen medewerkers heb je vaak wel wat anders aan je hoofd dan je bezighouden met HR. Toch is het zaak om je personeelsmanagement en (salaris)administratie op orde te hebben, juridisch, maar ook met het oog op je concurrentiepositie. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt! Maar hoe pak je dat aan? Kevin Aveskamp, HR-adviseur bij So Toff, vertelt hoe een externe partij ondernemers volledig kan ontzorgen.
Veel ondernemers doen het personeelsmanagement, zeker in het begin, er zelf bij. Dat is vaak een enorme uitdaging, ook omdat HR vaak niet hun core business is. Iets grotere bedrijven hebben soms iemand aangesteld voor HR-zaken, maar dat maakt hen heel erg afhankelijk van één persoon. Zodra zo iemand de organisatie verlaat, of langdurig ziek wordt, mis je die kennis en expertise. Vind maar eens snel iemand anders in deze krappe arbeidsmarkt…
Bovendien verandert de betreffende wet- en regelgeving regelmatig, vinden er cao-wijzigingen plaats en vragen ontwikkelingen op de arbeidsmarkt soms om maatwerk. “HR en HR-administratie is een vak apart, wat je er doorgaans niet zomaar even naast doet”, vertelt HR-adviseur Kevin Aveskamp. Soms doen mensen maar wat, vaak uit onwetendheid.
Om die reden loopt hij de boel altijd helemaal langs van A tot Z, als hij aan de slag gaat voor een werkgever en de bijbehorende werknemers. Hij checkt of de arbeidscontracten en loonstroken goed zijn opgesteld, of alle afdrachten op de juiste wijze verlopen, of alle wijzigingen in de cao en wet- en regelgeving goed zijn doorgevoerd, of het ziekteverzuim goed is geregeld, en zo kan hij nog wel even doorgaan.
Hij komt regelmatig ‘bijzondere dingen’ tegen als hij het personeelsmanagement en de administratie overneemt van organisaties. Doorgaans zijn dit bedrijven met 2 tot 35 medewerkers, die actief zijn in allerlei branches. “Wij hebben intermediairs en horecazaken als klant, maar ook schoonmaakbedrijven, zorginstellingen en advocatenkantoren”, licht hij toe.
Volgens de HR-adviseur komen ondernemers er vaak al snel achter dat het voeren van een goede HR- en salarisadministratie complexer is dan van tevoren gedacht. Juridisch en financieel moet het op orde zijn en een fout is snel gemaakt en kost altijd geld. “Daarnaast slurpt het tijd. Tijd die ondernemers vaak liever stoppen in eh… ondernemen.”
Om tijd en geld te besparen besluiten ondernemers in het mkb en snelgroeiende startups steeds vaker om de HR en de (salaris)administratie uit te besteden. Zo worden ze maximaal ontzorgd en kunnen zij zich focussen op hun kerntaken. Bovendien stralen ze zo naar nieuw en bestaand personeel het vertrouwen uit dat zij de HR-zaken op orde hebben. “Het speekwoord luidt niet voor niets ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. Je krijgt maar één kans om het goed te doen”, vertelt Kevin.
“So Toff biedt het totaalpakket: van het uitbesteden van de backoffice voor uitzenders, tot het opstellen van arbeidscontracten en het bepalen van de arbeidsvoorwaarden. Van het functioneringsbeleid tot verzuimbegeleiding en -reductie, van beleid voor scholing en ontwikkeling, pensioenregeling tot de salarisverwerking en uitbetaling.” Werkgevers en -nemers hebben beschikking over een eigen HR-portaal, waardoor zij altijd de laatste stand van zaken kunnen inzien. De kosten zijn daarnaast transparant en vastgelegd in een all-in tarief, je krijgt geen factuur op basis van arbeidsintensiteit of uren.
So Toff onderscheidt zich met een persoonlijke aanpak en veel ervaring en expertise. “Wij verliezen het bedrijfsgevoel nooit uit het oog. We zijn makkelijk te benaderen en communiceren in de huisstijl van de klant. Bovendien kiezen wij er bewust voor om niet alleen de administratie te verzorgen, maar ook controles uit te voeren en proactief mee te denken over de bedrijfsvoering. Samen zorgen we ervoor dat jouw organisatie op HR- en salarisgebied toekomstbestendig is.”