HR in het mkb: zelf doen of uitbesteden?

19 april 2023

Als ondernemer van een (startend) bedrijf met enkele tot tientallen medewerkers heb je vaak wel wat anders aan je hoofd dan je bezighouden met HR. Toch is het zaak om je personeelsmanagement en (salaris)administratie op orde te hebben, juridisch, maar ook met het oog op je concurrentiepositie. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt! Maar hoe pak je dat aan? Kevin Aveskamp, HR-adviseur bij So Toff, vertelt hoe een externe partij ondernemers volledig kan ontzorgen.

 

Veel ondernemers doen het personeelsmanagement, zeker in het begin, er zelf bij. Dat is vaak een enorme uitdaging, ook omdat HR vaak niet hun core business is. Iets grotere bedrijven hebben soms iemand aangesteld voor HR-zaken, maar dat maakt hen heel erg afhankelijk van één persoon. Zodra zo iemand de organisatie verlaat, of langdurig ziek wordt, mis je die kennis en expertise. Vind maar eens snel iemand anders in deze krappe arbeidsmarkt…

Bovendien verandert de betreffende wet- en regelgeving regelmatig, vinden er cao-wijzigingen plaats en vragen ontwikkelingen op de arbeidsmarkt soms om maatwerk. “HR en HR-administratie is een vak apart, wat je er doorgaans niet zomaar even naast doet”, vertelt HR-adviseur Kevin Aveskamp. Soms doen mensen maar wat, vaak uit onwetendheid.

Om die reden loopt hij de boel altijd helemaal langs van A tot Z, als hij aan de slag gaat voor een werkgever en de bijbehorende werknemers. Hij checkt of de arbeidscontracten en loonstroken goed zijn opgesteld, of alle afdrachten op de juiste wijze verlopen, of alle wijzigingen in de cao en wet- en regelgeving goed zijn doorgevoerd, of het ziekteverzuim goed is geregeld, en zo kan hij nog wel even doorgaan.

Hij komt regelmatig ‘bijzondere dingen’ tegen als hij het personeelsmanagement en de administratie overneemt van organisaties. Doorgaans zijn dit bedrijven met 2 tot 35 medewerkers, die actief zijn in allerlei branches. “Wij hebben intermediairs en horecazaken als klant, maar ook schoonmaakbedrijven, zorginstellingen en advocatenkantoren”, licht hij toe.

Foutgevoelig en tijdrovend

Volgens de HR-adviseur komen ondernemers er vaak al snel achter dat het voeren van een goede HR- en salarisadministratie complexer is dan van tevoren gedacht. Juridisch en financieel moet het op orde zijn en een fout is snel gemaakt en kost altijd geld. “Daarnaast slurpt het tijd. Tijd die ondernemers vaak liever stoppen in eh… ondernemen.”

Om tijd en geld te besparen besluiten ondernemers in het mkb en snelgroeiende startups steeds vaker om de HR en de (salaris)administratie uit te besteden. Zo worden ze maximaal ontzorgd en kunnen zij zich focussen op hun kerntaken. Bovendien stralen ze zo naar nieuw en bestaand personeel het vertrouwen uit dat zij de HR-zaken op orde hebben. “Het speekwoord luidt niet voor niets ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. Je krijgt maar één kans om het goed te doen”, vertelt Kevin.

Kom ook snel weer aan ondernemen toe

en laat een terugbelverzoek achter

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
 

Veel kennis en expertise

Bij So Toff werken ervaren HR-adviseurs die hun sporen verdiend hebben in het vak. Zij zijn op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, weten wat er speelt in jouw branche, hebben kennis van de huidige wet- en regelgeving en alle cao-regelingen en weten welke instanties wanneer geïnformeerd moeten worden. “Ons werk is afwisselend en dynamisch. Geen dag is hetzelfde. Zo moesten we ons in coronatijd opeens massaal bezighouden met remote werken en de steunpakketten en op dit moment merken we dat werkgevers vooral worstelen met het invullen van vacatures vanwege de enorme krapte op de arbeidsmarkt.”

Het persoonlijk contact met werkgevers en -nemers vindt hij het leukste onderdeel van zijn werk. “Ik kom het liefst regelmatig bij al onze klanten over de vloer. Vragen stellen en beantwoorden en issues bespreken gaat vaak een stuk beter als dit persoonlijk kan. Het is mijn taak om goed werkgeverschap en goed werknemerschap met elkaar te rijmen. Ik ben vaak de verbindende factor. Een groot deel van mijn werk bestaat dan ook uit begrip voor elkaar kweken.”

Voordelen voor werkgevers en -nemers

Een belangrijk voordeel van een externe HR-partij inschakelen voor werknemers is dat het vaak net iets veiliger voelt om een vraag te stellen over bijvoorbeeld het loonstrookje of de pensioenregeling dan wanneer dat intern zou moeten. “Of als een werknemer denkt dat hij recht heeft op een loonsverhoging maar het lastig vindt om dit aan te kaarten, dan kan er altijd via ons een balletje hierover worden opgegooid.”

De werkgever wordt op zijn beurt aanzienlijk ontlast en houdt tijd over voor andere belangrijke zaken. Veelvoorkomende vragen worden via So Toff afgehandeld en de meer complexe vragen, waarvoor overleg nodig is met de werkgever, worden verzameld en op vaste tijdstippen besproken. Uiteraard kan So Toff hierbij optreden als adviseur en sparringpartner.

HR-totaalpakket

“So Toff biedt het totaalpakket: van het uitbesteden van de backoffice voor uitzenders, tot het opstellen van arbeidscontracten en het bepalen van de arbeidsvoorwaarden. Van het functioneringsbeleid tot verzuimbegeleiding en -reductie, van beleid voor scholing en ontwikkeling, pensioenregeling tot de salarisverwerking en uitbetaling.” Werkgevers en -nemers hebben beschikking over een eigen HR-portaal, waardoor zij altijd de laatste stand van zaken kunnen inzien. De kosten zijn daarnaast transparant en vastgelegd in een all-in tarief, je krijgt geen factuur op basis van arbeidsintensiteit of uren.

So Toff onderscheidt zich met een persoonlijke aanpak en veel ervaring en expertise. “Wij verliezen het bedrijfsgevoel nooit uit het oog. We zijn makkelijk te benaderen en communiceren in de huisstijl van de klant. Bovendien kiezen wij er bewust voor om niet alleen de administratie te verzorgen, maar ook controles uit te voeren en proactief mee te denken over de bedrijfsvoering. Samen zorgen we ervoor dat jouw organisatie op HR- en salarisgebied toekomstbestendig is.”

Meer weten? Neem contact met ons op.