Hulp bij Wet DBA: Adviesgesprek voor werkgevers

De Wet DBA brengt onzekerheid met zich mee voor bedrijven die met zzp’ers werken. Schijnzelfstandigheid wordt vanaf januari 2025 strenger gecontroleerd, en de risico’s voor werkgevers nemen toe. Wil je meer weten over wat de handhaving op schijnzelfstandigheid voor jouw onderneming betekent? Of overweeg je om zzp’ers in dienst te nemen, maar zie je op tegen het papierwerk en de HR-zaken? So Toff staat klaar om je te helpen.

Wat kun je verwachten van ons adviesgesprek?

In een gratis adviesgesprek bespreken we:

  • De impact van de Wet DBA op jouw bedrijf.
  • Hoe je de overstap naar werknemers soepel kunt maken.
  • Hoe je de overstap naar werknemers financieel kunt organiseren, inclusief eventuele besparingen.
  • De beste aanpak voor jouw personeelsbeleid op de lange termijn. 

ZZP-adviesgesprek voor werkgevers

Vraag hem aan via onderstaand formulier en wij nemen snel contact met je op.

Wat betekent de handhaving van de Wet DBA voor werkgevers?

De handhaving van de Wet DBA brengt specifieke gevolgen en aandachtspunten met zich mee voor werkgevers die zzp’ers inhuren. Dit is wat je moet weten:

Strengere controle op schijnzelfstandigheid
De Belastingdienst controleert intensiever of zzp’ers écht zelfstandig werken of dat er sprake is van een verkapt dienstverband.

Risico op boetes en naheffingen
Als de Belastingdienst oordeelt dat er sprake is van een schijnzelfstandige, kun je te maken krijgen met forse boetes en naheffingen voor loonheffingen.

Aanpassingen in overeenkomsten
Je moet de overeenkomsten met zzp’ers zorgvuldig opstellen om aan te tonen dat er geen sprake is van een gezagsverhouding of verplichting tot persoonlijke arbeid.

Onzekerheid over bestaande zzp-relaties
Werkgevers lopen het risico dat bestaande zzp-relaties onder de loep worden genomen, wat kan leiden tot juridische en financiële complicaties.

Meer administratieve lasten
Het correct vastleggen van afspraken en naleven van de criteria van de Wet DBA vraagt om meer administratie en monitoring.

Beperkte flexibiliteit
Door de verhoogde risico’s kan het minder aantrekkelijk worden om zzp’ers flexibel in te zetten, vooral voor structurele werkzaamheden.

Door deze strengere handhaving is het voor veel werkgevers verstandig om te overwegen werknemers in dienst te nemen in plaats van zzp’ers. So Toff helpt je hierbij, zodat je compliant blijft zonder gedoe.

Zij besteden hun HR al uit aan So Toff

So Toff als HR partner

Bij So Toff nemen we alle HR-zaken uit handen, zodat jij je kunt blijven focussen op je bedrijf. Wat we onder andere regelen:

  • Het opstellen van waterdichte arbeidscontracten.
  • Begeleiding bij het aannemen van personeel.
  • Volledige salarisadministratie en verzuimmanagement.
  • HR professional op locatie voor vaste uren.
  • Up-to-date advies over wet- en regelgeving, inclusief de Wet DBA.

Klantcase

"Dankzij So Toff kan ik me nu volledig focussen op het opbouwen van mijn zaak, zonder me zorgen te hoeven maken over personeelszaken. Het ontzorgen en besparen van tijd is voor mij van onschatbare waarde. Met de professionele ondersteuning van So Toff kan ik met vertrouwen beginnen aan mijn nieuwe zaak”

Lees klantcase
SPOT Langweer

Klantcase

"Dankzij So Toff's expertise in de Nederlandse wetgeving kunnen we bepaalde HR-taken met een gerust hart uit handen geven. Niet alleen helpt So Toff ons met arbeidscontracten, maar ook maken ze de onboarding van nieuw personeel veel makkelijker.”

Lees klantcase
We Are Amsterdam